Zakładanie Firmy Dla Początkujących

Od początku biznesu do sukcesu

Czy warto otwierać sklep z polskimi winami?

ByPiotr Szymczak

sie 10, 2022
sklep z winami
Alkohole towarzyszą ludziom od najdawniejszych czasów. Wódki, piwa no i oczywiście wina. Przemysł winiarski rozwija się prężnie na świecie i ma tak naprawdę wielu liderów branży. Marki francuskie, włoskie, hiszpańskie czy portugalskie zdecydowanie zdominowały ten rynek, ale warto zaznaczyć, że świat smakoszy „nektaru bogów” nie kończy się na tych najbardziej znanych winach. O tym, że należy wspierać rodzimą produkcję słyszymy bardzo często, czy jednak polskie wina mają szanse zaistnieć? Osoba, która zastanawia się nad otwarciem własnego biznesu monopolowego może zechcieć rozważyć wariant pod tytułem – sklep z winami made in Poland. Dlaczego? O tym w niniejszym artykule.

Polskie wina na rynku

Początkowa konstatacja może nie być zbyt zachęcająca do tego rodzaju eksperymentu handlowego. W końcu Polska nigdy nie była liderem w produkcji winiarskiej i zawsze bazowała na sprawdzonych recepturach ściąganych z innych krajów. Wystarczy rozejrzeć się po półkach sklepowych – dominują wina z Francji, Hiszpanii, Australii czy Chile.

Także historia polskiego przemysłu winiarskiego nie ma wiele do zaoferowania. W czasach gierkowskiego PRL-u i jeszcze później produkcja tych trunków bazowała na dolewkach z wody i spirytusu. Nie trzeba podkreślać, że wina w ten sposób uzyskiwane nie łechtały za bardzo podniebień koneserów, a niesławny „jabol” pod sklepem czy pod trzepakiem stał się jedną ze smutnych wizytówek epoki.

Jednak ekonomiści przekonują, że nie wolno bać się ryzyka. Polska, jak się okazuje, jest w opinii specjalistów krajem, który ma spory potencjał jeżeli chodzi o przemysł winiarski. Liczby zresztą nie kłamią, a produkcja krajowa w tym zakresie powiększyła się w ciągu ostatniej dekady kilkunastokrotnie. Sprzyja temu polski klimat (coraz cieplejszy), w którym lokalne szczepy mają okazję zaistnieć i konkurować z zagranicznymi.

Sklep z winami polskimi – czy warto?

Jeśli dobrze poszukać to już teraz istnieje na polskim rynku kilku prężnie rozwijających się producentów wina. Są to zarówno zakłady wykorzystujące licencjonowane szczepy z zagranicy, jak i mniejsze firmy produkujące na bazie rodzimych owoców. To czego potrzeba polskiemu przemysłowi winiarskiemu to dobra promocja oraz właśnie sklepy sprzedające krajowe produkty.

Sklep z winami polskimi może okazać się wyjątkową atrakcją na naszym rynku. Istnieje już kilka takich przybytków, które oferują tylko rodzime produkty. Istnienie coraz silniejszego schematu e-commerce, czyli sprzedaży internetowej, dodatkowo stymuluje przedsiębiorcze osoby chcące zaistnieć na rynku. A ponieważ polskie wina przyciągają coraz większe zainteresowanie konsumentów, warto zainwestować właśnie w taki pomysł handlowy. Lokalne winnice tylko czekają by znaleźć miejsce, w którym będą mogły zaistnieć na większą skalę.